Pagina's

dinsdag 4 september 2012

DIY Tekst Op Kussensloop

Laatst kwam ik op Wit & Whistle een tutorial tegen waarbij je je eigen tekst met behulp van een sjabloon en textielstif op bijvoorbeeld een kussensloop maakt. Dit zag er voor mij zo leuk uit dat ik besloot zelf mijn handen uit de mouwen te steken.
Benodigdheden:
  • (Effen) kussensloop. Ik heb de mijne bij de Action gehaald
  • Sjabloon. Ik heb zelf deze gekocht bij Pipoos.
  • Textiel stift. Ook deze heb ik gekocht bij de Pipoos. Normaal ben ik niet zo'n fan van dure hobbywinkels maar bij de action hadden ze alleen een setje stiften zonder zwart. 
  • Stukje karton. Wanneer je begint met het stiften van de letters is het aan te raden om onder de stof een kartonnetje te houden wat voorkomt dat de letters aan de andere kant doordrukken.

Wat je verder dan alleen nog nodig hebt is natuurlijk een tekst. Ik houd heel erg van muziek ik besloot dan ook om een songtekst van één van mijn favoriete bands te kiezen: Keane. De eerste helft is van het liedje Atlantic, de tweede helf van Sovereign Light Café. Je kan de tekst natuurlijk op allerlei manieren op het kussen maken maar ik heb gekozen om de letters achter elkaar met overal dezelfde ruimte te maken. Eerlijk gezegd had ik niet zo heel goed over het ontwerp nagedacht en was ik maar gewoon begonnen. Ik heb een lineaal en potlood gebruikt om rechte lijnen te maken. Wanneer je kussen klaar is kan je het gewoon op 30 graden wassen waardoor de letters blijven staan en de potloodlijnen verdwijnen. Het stond op mijn textielstift niet vermeld maar ik heb voor de zekerheid de strijkbout over de letters gehaald om ze te fixeren.

Het eindresultaat! Tevreden?
Eerlijk gezegd zag het project er makkelijker uit dan dat het uiteindelijk was. Over de kwaliteit van de textielstift was ik niet zo te spreken. Na de eerste rij letters begon de punt van de stift al te verdwijnen waardoor je met moeite de letters donker op je kussensloop kreeg. Hij leek wel snel leeg maar je moest gewoon heel hard drukken wat de nauwkeurigheid niet ten goede kwam. Op de foto ziet het kussentje er naar mijn mening nog een beetje zielig uit omdat ik nog niet het goede formaat kussen heb. Over het algemeen ben ik best tevreden met het resultaat, helemaal voor zo'n eerste keer aangezien ik vrij ongeduldig ben en met moeite netjes kan werken. Ik vind het vooral heel erg leuk dat je zo je accessoires in je huis heel persoonlijk kan maken. Voor de volgende keer ga ik alleen op zoek naar een betere textielstift of ga ik met textielverf aan de slag!

1 opmerking: