Pagina's

woensdag 17 oktober 2012

Concert Keane HMH 16 oktober 2012


Een paar maanden terug viel mijn oog op een tweet in mijn timeline dat Keane zijn Europese tourdata's bekend zou maken. Ik klikte op de link en zag in mijn gedachte al The Netherlands op mijn netvlies verschijnen. Ik maakte dan ook een sprongetje toen mijn gedachtes werkelijkheid werden toen er ook daadwerkelijk The Netherlands - Heineken Music Hall stond. Eindelijk kwam Keane naar Nederland toe en kwam ik er op tijd achter! Een paar dagen later zat ik dan ook vol goede moed te F5-en op de ticketservice website. Niet veel later had ik ze dan uiteindelijk bemachtigd: twee kaartjes voor Keane in de HMH voor 16 oktober!


Gister was het eindelijk zo ver, we vertrokken met de trein naar de Bijlmer. Hoewel ik in mijn achterhoofd weet dat een voorprogramma begint bij de aanvangstijd van het concert zelf en de deuren dus anderhalf uur eerder open gaan komt het er altijd weer op neer dat we veel te vroeg zijn en dus lang moeten wachten, dat hoort er nou eenmaal bij. Bij aankomst op de ArenAboulevard stond er al een lange rij met mensen voor de ingang. Gelukkig duurde het niet lang voordat de deuren open gingen want die tochthoek die de ArenA heet was niet te harden. Doordat er voor onze neus een nieuwe ingang werd geopend konden we zo vanaf de rustige garderobe de zaal in lopen en stonden we redelijk vooraan.
 
Om acht uur begon dan eindelijk het voorprogramma. In dit voorprogramma stond de indierockband Zulu Winter. Eerlijk gezegd had ik er nog niet van gehoord maar ik was blij verrast toen ik ze hoorde spelen. Wat een ontzettende toffe band is dat zeg! Nog nooit eerder had ik een liedje van hen gehoord en ze hebben het voor elkaar gekregen om de liedjes de volgende dag nog steeds in mijn hoofd te laten zitten. Ook vooral props voor bassist Iain Lock met de moves met zijn basgitaar. 

Keane begon natuurlijk met het openingsnummer van hun laatste album 'We Are Young' waarna 'Bend and Break' werd ingestart. De hele setlist was voor mij een perfecte samenstelling van liedjes van de vier albums plus de Nighttrain EP. Vooral de de acoustische versie van 'Try Again' met Tim en Tom was prachtig. De sfeer in de zaal was ook fantastisch en Tom herhaalde een paar keer dat ze blij waren weer in Amsterdam terug te zijn. Na een ingelaste pauze (WE WANT MORE!!!) kwamen ze natuurlijk weer terug om de laatse liedjes te spelen. Ik slaakte een zucht van verlichting toen ook eindelijk de intro van 'Sovereign Light Cafe' door de speakers klonkt. Toen deze set klaar was kwamen ze nog één keer terug (WE WANT MOHOREEE) en wel met een cover van Queen en Bowie met 'Under Pressure' wat wel heel tof gedaan was. Na nog één keer de longen uit mijn lijf te hebben geschreeuwd werd er plaats gemaakt voor de roadies op het podium en was het afgelopen. Ondanks de 5000 mensen die die aanwezig waren konden we bij de garderobe doorlopen en zaten we binnen no-time moe maar voldaan weer in de trein op weg naar huis na een fantastische avond!


De setlist was als volgt: You Are Young, Bend and Break, Is it Any Wonder, Neon River, The Starting Line, Nothing in my Way, Silenced by the Night, Everybody's Changing, Strangers, Day Will Come, Spiralling, On the Road, A Bad Dream, Try Again, Disconnected, This is the Last Time, Somewhere Only We Know, Bedshaped, Sea Fog, Sovereign Light Cafe, Crystal Ball en Under Pressure.

 Als je meer foto's wilt zien en dan vooral backstage foto's moet je echt even kijken op de liveblog van Keane. Dit houden ze elk concert bij en posten ze foto's van de hele dag. Keane Liveblog (voor de Amsterdam liveblog is het even scrollen wat zo druk als ze zijn zitten ze inmiddels al in Parijs)

1 opmerking:

  1. Ik wou dat ik erbij waaaas! :( Het ziet er zo tof uit he <3 En de setlist, wat gaaf! En die covers! Aaahhhh

    BeantwoordenVerwijderen